محققان علت احتمالی آسیب به عروق خونی و بیماری های قلبی مرتبط با سر و صدا را شناسایی کردند

27 نوامبر 2019 - قرار گرفتن بلند مدت در معرض سر و صدای محیط اطراف مانند صدای هواپیماها، قطارها و اتومبیل ها، در مطالعات متعدد به اثرات سوء سلامت مانند خواب ضعیف، اختلالات روانپزشکی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی (CVD) مرتبط شده است. با این حال، مکانیسم های ارتباط سر و صدا با چنین بیماری هایی به خوبی درک نشده اند. اکنون، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) و همکارانشان مکانیسم بالقوه را شناسایی کرده اند که نشان می دهد قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدا منجر به التهاب، آسیب به عروق خونی و بیماری های قلبی می شود.

دکتر Michael T. Osborne، نویسنده ی اصلی این مقاله از مرکز تحقیقات تصویربرداری قلبی و بخش کاردیولوژی در MGH گفت: ما مشاهده كردیم كه مراكز مغزی مرتبط با استرس، به ویژه آمیگدال، به طور بالقوه به عنوان معبری عمل می كنند كه از طریق آنها سر و صدا با ایجاد تغییراتی منجر به بیماری می شود.

در مطالعه ای که در مجله European Heart Journal منتشر شده است، دکتر Osborne و همکارانش گزارش دادند که سر و صدای زیاد منجر به فعال شدن آمیگدال(ساختاری در عمق مغز) می شود که در پردازش احساسات و پاسخ به استرس نقش اصلی دارد.

آنها از توموگرافی کامپیوتری/ توموگرافی گسیل پوزیترون همراه با ردیاب پرتویی (18F-FDG-PET/CT) برای تصویربرداری از مغز و شریان های 498 بزرگسال در آغاز مطالعه استفاده کردند و آنها را به مدت 5 سال دنبال نمودند تا ارتباط سطح بالایی از مواجهه با سر و صدا را با یک رویداد مهم قلبی و عروقی نامطلوب، که معمولاً با حروف اختصاری"MACE[1]" نشان داده می شود، بررسی کنند. MACEبه عنوان مرگ و میر ناشی ازCVD ، حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد) ، درد شدید کنترل نشده ی قفسه سینه (آنژین ناپایدار) ، سکته مغزی، نارسایی قلبی یا نیاز به مداخله برای بازگشایی شریان های مسدود شده کرونر یا شریانهای محیطی (تجدید عروق) تعریف شده است.

آنها برای تعیین میزان قرار گرفتن در معرض سر و صدا ، میانگین سر و صدای حمل و نقل را در طی 24 ساعت در آدرس منزل هر فرد شرکت کننده، با داده های وزارت حمل و نقل ایالات متحده تخمین زده و یافته های خود را برای عوامل تاثیر گذار احتمالی بر CVD و MACE مانند آلودگی هوا (یک عامل خطرناک شناخته شده برای بیماری های قلبی و ریوی) ، عوامل اقتصادی و اجتماعی و عوامل خطرموجود برای  CVD، تعدیل کردند.

در مدت زمان متوسط ​​4 سال ، 40 نفر از 498 نفر (8٪) MACE را تجربه کردند و هنگامی که محققان میزان قرار گرفتن در معرض سر و صدا را برای این افراد بررسی کردند، دریافتند که هر 5 دسی بل افزایش در سر و صدا، MACE را بطور معنی داری پیش بینی می کند.ارتباط بین میزان سر و صدا وMACE  حتی هنگامی که سایر عوامل خطر بالقوه برایCVD را در نظر گرفتند، همچنان قوی باقی ماند.

تصویربرداری PET-CT نشان داد که قرار گرفتن در معرض سطح بالاتری از سر و صدا با افزایش فعالیت در آمیگدال و افزایش التهاب شریان ها همراه است که یک رویداد زودهنگام و مهم در توسعه یCVD  است.

دکتر Osborneمی گوید: این یافته ها نشان می دهد که افراد در معرض خطر CVD باید بدانند که قرار گرفتن در معرض سر و صدای مزمن در جایی که زندگی می کنند، ممکن است خطر ابتلای آنها به این بیماری را افزایش دهد.

محققان با توجه به یافته های خود، قصد دارند تا ارتباط بین قرار گرفتن در معرض سر و صدا و سایر بیماری ها از جمله دیابت و چاقی را بررسی کرده و مداخلاتی را برای کاهش این بیماریها توسعه دهند.

منبع:

European Heart Journal. doi.org/10.1093/eurheartj/ehz820.

https://www.news-medical.net/news/20191127/Researchers-identify-potential-cause-of-noise-related-blood-vessel-damage-heart-disease.aspx

 



[1]major adverse cardiovascular event